Never Let Me Down

David Bowie - Never Let Me Down (bootleg Montreal - August 30, 1987

Een uitstekende bootleg van een show uit Bowie's spectaculaire Glass Spider-tournee (1987).

David Bowie: zang, gitaar
Peter Frampton: gitaar
Carlos Alomar: gitaar
Carmine Rojas: bas
Alan Childs: drums
Erdal Kizilcay: keyboards, trompet, conga's, viool
Richard Cottle: keyboards, saxofoon

De eerste keer dat ik David Bowie live zag was op 30 mei 1987, in de Rotterdamse Kuip. De première van de Glass Spider-tour. Ik had een plaats op de tweede ring, aan de zijkant van het podium. Ik had me er heel veel van voorgesteld, maar de avond draaide uit op een enorme teleurstelling. Ergens ver weg stond een groot podium, in de vorm van een reusachtige spin. En op dat podium gebeurde van alles. Als ik goed keek dan zag ik onder de spin iemand in een rood kostuum, omgeven door een zestal dansers. In een enorme muur van geluid herkende ik af en toe iets van een Bowie-liedje. Het was nog de tijd van vóór de grote video-schermen en de geluidstechniek was eigenlijk nog niet geschikt voor dit soort stadion-concerten. Met andere woorden: ik vond er helemaal niets aan!

Erg jammer. Want de show was toch wel erg goed. Dat blijkt tenminste nu, bijna twintig jaar later. Van de laatste concerten van de tournee, in Sydney in november, is een concertfilm gemaakt (The Glass Spider). Ik heb de film nooit gezien, maar deze schijnt zeer de moeite waard te zijn. Daarop zou ik dan eindelijk eens kunnen zien wat ik toen in de Kuip van veraf nooit heb kunnen waarnemen. Is alleen op vhs uitgebracht - het wordt hoog tijd voor een dvd-rerelease, vinden de fans.

Maar voor de muziek heb ik nu al iets bijzonders. Van het concert in Montreal (augustus) bestaat een uitstekende bootleg. Een soundboard-opname, die absoluut niet als bootleg klinkt. Kraakheldere mix, grote dynamiek. Bowie is goed bij stem, Peter Frampton laat zijn gitaar heerlijk scheuren, prima songs. Het hele concert staart erop, verdeeld over 2 cd's.

Setlist:

  • cd 1: Intro - Up the Hill Backwards - Glass Spider - Up the Hill Backwards - Day-In Day-Out - Bang Bang - Absolute Beginners - Loving the Alien - China Girl - Rebel Rebel - Fashion - Scary Monsters - All the Madmen - Never Let Me Down - Big Brother
  • cd 2: '87 & Cry - "Heroes" - Sons of the Silent Age - Time Will Crawl - Young Americans - Beat of Your Drum - The Jean Genie - Let's Dance - Fame - Time - Blue Jean - Modern Love

Reacties

Populaire posts van deze blog

5th Dimension Television

kersen keren

De mate van rampzaligheid